Vanliga frågor & Svar

Allmänna frågor

Gäller RUT-avdrag på Era tjänster?

Ja!
De enda undantagen är tjänster som utförs till företag eller dödsboer.

Måste jag göra någonting för att få RUT-avdrag?

Nej!
Du betalar faktura och vi sköter resten!


Du kan läsa mer om RUT-avdraget på Skatteverkets hemsida.

Hur fungerar beställning av städning, kan jag få städning bara en gång?

Absolut!

I princip alla våra kunder har sina egna städscheman och önskningar.
Vissa har städning nån gång ibland, andra har -varannan, var -tredje eller var fjärde vecka.
Ingenting är hugget i sten!

Hur hanterar ni nycklar och larmkoder?

Nycklar och koder hanteras på ett säkert sätt.

Vi har nyckelskåp med kodlås och larmkoder delas aldrig ut till någon annan än just den personal som ska till bostaden. På så sätt är det endast arbetsledare och specifik personal som har vetskap.

Vad händer om någonting går sönder?

Om någonting går sönder på grund av oaktsamhet från vår sida, så ersätter vi naturligtvis kostnaden för detta.


I de flesta fall ersätter vi grejer som gått sönder genom att köpa nya.

Om det, osannolikt nog, verkligen skulle gå snett så har vi tecknat ansvarsförsäkring.

Vilka garantier har ni?

Vi garanterar att om Du inte är nöjd, så kommer vi och åtgärdar det som inte blev bra! Självklart utan någon extra kostnad för dig.

Tänk dock på att kontakta oss så fort som möjligt. Går det för lång tid så blir det som en ny städning istället för en omstädning!

Frågor om tjänster

Hur debiteras tjänster?

Nästan alla tjänster debiteras per timme och påbörjad halvtimme.
Minimidebitering är alltid 1,5 timme för städning. Fönsterputsning har dock ett fast pris.

Kan jag få en offert?

Det varierar!
Oftast så är det företag som får offerter, men i vissa fall kan vi ta fram det till privatpersoner om det gäller återkommande arbete. Du är alltid välkommen att fråga!

Tillkommer andra kostnader?

Ja.
Rese- och materialkostnader inte är avdragsgiltiga och måste, enligt Skatteverkets regler, specificeras separat på faktura. Vi får heller inte "bjuda" på dessa kostnader.

Kan jag säga upp städning när som helst?

Ja!
Det finns inga dolda bindnings- eller uppsägningstider. Du får dock jätte gärna berätta för oss om Du säger upp städningen på grund av att Du inte varit nöjd. Det är det viktigaste för oss att veta!

Kommer ni på bestämda tider?

Ja, i princip alltid!
Har Du en viss tid bokad så kommer vi vanligtvis samma tid varje gång. Men det är viktigt att förstå att det kan ske saker utom vår kontroll. Vi hör av oss så fort vi kan om en tid måste ändras eller bokas om.

Frågor om städning

Behöver jag ha städmaterial hemma?

Nej, vi har allt som behövs!
Om Du ändå vill att vi använder oss av dina saker så går det naturligtvis utmärkt.
Tänk dock på att kvaliten kan variera beroende på städmedel.

Är det en eller flera städare som kommer?

I regel är det alltid två personer.
Tänk på att man alltid räknar tiden dubbelt eftersom det är två personer. Vi säger dock alltid totaltiden för en tjänst. Exempelvis så blir 2 timmars städning alltså 4 timmar totalt.

Kommer alltid samma städare till mig?

Ja, i den utsträckning som det går!
Vi försöker alltid att ge våra kunder de städare som känns bäst för dem.
Dessvärre kan vi dock inte styra över sjukdomar och vård av barn.
Så det kan skilja sig någon gång ibland.

Behöver jag plocka undan saker?

Det är absolut inget måste!
Men tänk på att tiden som vår personal behöver lägga ner på arbetet förkortas om de inte behöver plocka undan saker.

Jag är allergisk/känslig, har ni skonsamma medel?

Ja!
Bara Du säger till innan så använder vi medel som inte doftar så starkt.

Använder ni miljövanliga rengöringsmedel?

Ja, i den utsträckning som är möjlig!
Ibland krävs det dock starkare rengöringsmedel för att få bort de värsta fläckarna.

Frågor om fönsterputsning

Vad kostar en fönsterputsning?

Priset baserar sig på antal fönster och av vilken typ de är.
Blyinfattade fönster eller fönster med spröjs kostar i regel lite mer. Det beror även på hur många sidor på fönstren som ska putsas.


Om Du kan skicka oss bilder per telefon eller mail så kan vi ge ett exakt pris!

Behöver jag plocka undan saker?

Det är inget måste!
Men vi rekommenderar att fönsterbrädor är tomma.
Om vår personal måste lägga ner allt för lång tid på att plocka undan saker så kan det bli en tilläggsdebitering.

Går det att putsa fönster på vintern eller när det regnar?

Ja!
Det går alldeles utmärkt att putsa fönster ner till ca minus 10 grader. Regn är heller inget hinder för att få fina fönster - så länge det inte blåser storm!

Torkar ni foder eller runt fönster?

Ja!
Det ingår inte i fönsterputsning, men vi gör det mer än gärna om Du ber om det!

Hjälper ni till att sätta upp/ta ner gardiner?

Om Du ber om det så gör vi det mer än gärna!

Hittade Du inte svar på dina funderingar?

> Fråga oss <