Vanliga frågor & Svar

Allmänna frågor

Gäller RUT-avdrag på Era tjänster?

Ja!
För tjänster till privatpersoner gäller RUT-avdraget. Undantag är tjänster som utförs för ett dödsbo.

Måste jag göra någonting för att få RUT-avdrag?

Nej!
Du betalar faktura och vi sköter resten!

Läs mer om RUT-avdraget på Skatteverkets hemsida.

Hur fungerar beställning av städning, kan jag få städning bara en gång?

Absolut!

I princip alla våra kunder har sina egna städscheman och önskningar.
Vissa har städning nån gång ibland, andra har -varannan, var -tredje eller var fjärde vecka.
Ingenting är hugget i sten!

Hur hanterar ni nycklar och larmkoder?

Nycklar och koder hanteras på ett säkert sätt.

Vi har nyckelskåp med kodlås. Dina larmkoder delas aldrig ut till någon annan än just den personal som ska till bostaden. På så sätt är det endast våra arbetsledare och specifik personal som har vetskap om dessa.

Vad händer om någonting går sönder?

Om någonting går sönder på grund av oaktsamhet från vår sida, så ersätter vi kostnaden för det.

I de flesta fall ersätter vi saker som gått sönder genom att köpa nya.

Om det - osannolikt nog - verkligen skulle gå snett så har vi tecknat ansvarsförsäkring.

Vilka garantier har ni?

Om Du inte är nöjd, så kommer vi och åtgärdar det som inte blev bra! Självklart utan någon extra kostnad för dig.
Tänk dock på att kontakta oss så fort som möjligt. Går det för lång tid, så blir det som en ny städning i stället för en omstädning!

Frågor om tjänster

Hur debiteras tjänster?

Nästan alla tjänster debiteras per timme och påbörjad halvtimme.
Minimidebitering är alltid 1 timme för de flesta av våra tjänster. Fönsterputsning har dock alltid ett fast pris.

Kan jag få en offert?

Ja!
Vi kan ge dig en offert för de allra flesta av våra tjänster. Det kan kräva att vi behöver komma till dig och göra en kostnadsfri bedömning.

Tillkommer andra kostnader?

Ja.
Rese- och materialkostnader inte är avdragsgiltiga och måste - enligt Skatteverkets regler - specificeras separat på faktura. Vi får heller inte "bjuda" på dessa kostnader.

Kan jag säga upp städning när som helst?

Ja!
För privatpersoner finns inga bindnings- eller uppsägningstider. Tänk dock på att det sker i god tid innan vi ska utföra tjänster åt dig. Uppsägning eller avbokning som sker när vi kommer till dig debiteras.

Kommer ni på bestämda tider?

I princip alltid!
Har Du en viss tid bokad så kommer vi vanligtvis samma tid varje gång. Men det är viktigt att förstå att det kan ske saker utom vår kontroll. Vi hör av oss så fort vi kan om en tid måste ändras eller bokas om.

Frågor om städning

Behöver jag ha städmaterial hemma?

Nej, vi har allt som behövs!
Om Du ändå vill att vi använder oss av dina saker så går det naturligtvis utmärkt.
Tänk dock på att kvaliten kan variera beroende på rengöringsmedel.

Är det en eller flera städare som kommer?

I regel är det alltid två personer.
Tänk på att tiden för städning alltid räknas dubbelt, eftersom det är två städare som arbetar. Vi säger dock alltid totaltiden för en tjänst. Exempelvis innebär en totaltid på 4 timmar att två städare är hos dig 2 timmar.

Kommer alltid samma städare till mig?

Ja, i den utsträckning som är möjlig!
Vi försöker alltid att ge våra kunder de städare som känns bäst för dem. Dessvärre kan vi dock inte styra över frånvaro pga. sjukdomar eller vård av barn, så det kan skilja sig ibland.

Behöver jag plocka undan saker?

Det är absolut inget måste!
Men tänk på att tiden som vår personal behöver lägga ner på arbetet förkortas om de inte behöver plocka undan saker.

Jag är allergisk/känslig, har ni skonsamma medel?

Ja!
Bara Du säger till i förväg, så kan vi använda medel som inte doftar starkt.

Använder ni miljövanliga rengöringsmedel?

Ja, i den utsträckning som är möjlig!
Ibland krävs det dock starkare rengöringsmedel för att få bort de värsta fläckarna.

Frågor om fönsterputsning

Vad kostar en fönsterputsning?

Priset baserar sig på antal fönster och av vilken typ de är.
Blyinfattade fönster eller fönster med spröjs kostar i regel lite mer. Det beror även på hur många sidor på fönstren som ska putsas.


Om Du kan skicka oss bilder per telefon eller mail så kan vi ge ett exakt pris!

Behöver jag plocka undan saker?

Det är inget måste!
Men vi rekommenderar att fönsterbrädor är tomma. Om vår personal måste lägga ner allt för lång tid på att plocka undan saker så kan det bli en tilläggsdebitering.

Går det att putsa fönster på vintern eller när det regnar?

Ja!
Det går alldeles utmärkt att putsa fönster ner till ca -10 °C . Regn är heller inget hinder för att få fina fönster.

Torkar ni foder och fönsterkarmar?

Ja!
Det ingår inte i fönsterputsning, men vi gör det mer än gärna om Du ber om det!

Hjälper ni till att sätta upp/ta ner gardiner?

Om Du ber om det så gör vi det mer än gärna!

Hittade Du inte svar på dina funderingar?